Skolans kurator

Vår skolkurator är till för samtliga elever i årskurs F-9 och grundsärskolan. Kuratorn har i uppgift att ta itu med frågor som gäller elevernas psykosociala hälsa, och finns tillgänglig för individuella samtal såväl som gruppsamtal.

Flickor sitter i en ring. Flickor sitter i en ring Foto: Mostphotos

Du som elev kan komma ensam eller ha med dig vårdnadshavare eller skolpersonal som extra stöd. Om du har funderingar eller bekymmer, eller behöver prata med någon, så tveka inte att höra av dig till kuratorn.

Du kan självklart komma förbi kuratorns rum som ligger på andra våningen nära rektorns kontor. Känner du att det är nervöst eller stressigt så kan du lämna en lapp i brevlådan, eller prata med en lärare eller vårdnadshavare som kan hjälpa till med att kontakta kuratorn.

På plats alla vardagar

Kuratorn har arbetstid mellan klockan 08.00-16.30 varje dag. Som elev kan du komma när som helst. Är kuratorn ledig så är dörren öppen. Det går också bra att boka en tid.

Hos kuratorn kan du prata fritt

Det finns inget rätt eller fel när du behöver prata ut eller lätta på ditt hjärta. Samtalet sker på dina villkor.

Exempel på saker du som elev kan prata om:

• Din skolsituation
  • Jobbigt hemma
  • Stress
  • Ångest
  • Sex och samlevnad
  • Sorg
  • Kamratrelationer
  • Dåligt självfötroende och dålig självkänsla
  • Droger
  • Kränkningar, trakasserier, mobbning

Du som vårdnadshavare är också varmt välkommen att höra av dig till mig om du har frågor eller funderingar, eller känner en oro för ditt barn.

kontakt

Sara Falk